Selasa, 20 Disember 2011

Gempar !!! Datuk Hassan Ali tolak Negara Kebajikan


Exco Kerajaan Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali menolak konsep negara berkebajikan,sebaliknya mendesak PAS kembali ke matlamat asal parti itu bagi menubuhkan sebuah negara Islam.Menurut beliau,PAS boleh bekerjasama dengan mana-mana pihak asalkan tidak tersasar daripada matlamat utama parti untuk memperjuangkan kepentingan Melayu,mempertahankan Islam dan memartabatkan Institusi Diraja.

"Siapa saja di luar PAS ataupun dalam PAS mesti letakkan parti di pancang asalnya. Perjuangan asas itu tidak boleh dipertikaikan... itu prinsip sebenar kita yang telah berpuluh-puluh tahun dipertahankan.Bahkan ketika di awal penubuhan parti, ketiga-tiga prinsip itu adalah perjuangan asasnya.tiangnya itu,dindingnya itu, bumbungnya itu,semuanya itu. Dalam menubuhkan negara Islam, tiangnya adalah al-Quran," katanya pada sidang media di kediamannya di Pinggir TTDI hari ini.

Mstar Melaporkan Bagaimanapun,untuk menubuhkan negara Islam,beliau berkata,masyarakat di negara ini memerlukan golongan ulama yang muktabar,berfikiran jauh dan berupaya menggarap nilai-nilai Islam dalam konteks kehidupan moden hari ini.Malah,katanya, PAS tidak perlu melaksanakan konsep negara berkebajikan yang telah diamalkan oleh pemimpin-pemimpin di negara hebat seperti Sweden,Norwary,Scandinavia,United Kingdom dan Australia yang terdiri daripada golongan berpendidikan sekular.

"Orang PAS tidak perlu menjalankan konsep ini. Dari pengamatan saya, PAS mula dikuasai golongan profesional yang lebih cenderung mengamalkan politik akomodasi hingga sanggup mengorbankan prinsip perjuangan parti yang dipertahankan sejak penubuhannya.Jadi, kita perlu kembali ke matlamat asal yang sudah tersasar. Apa yang saya lakukan adalah untuk mengembalikan perjuangan parti yang berpaksikan al-Quran dan Sunnah," katanya.

Hasan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia berkata,ketiga-tiga prinsip itu perlu didukung untuk mengukuhkan kedudukan PAS supaya parti itu tidak dilihat terumbang-ambing dan tidak konsisten dengan dasar perjuangannya.Ketika ditanya sama ada PAS perlu keluar daripada Pakatan Rakyat,Hasan tidak pasti mengenai perkara itu dan menyerahkannya kepada pucuk pimpinan parti.



"Perbincangan dengan lebih mendalam perlu dilakukan mengenai perkara ini. Pada saya, isu ini amat penting. Saya bertindak bukan atas sebab peribadi tetapi ingin melihat agama Islam, orang Melayu dan Institusi Diraja dimartabatkan," katanya.

Hasan berkata, beliau tidak berkeseorangan dalam hal itu kerana mendapat sokongan meluas daripada beberapa pemimpin dan penyokong PAS serta rakyat di negara ini.

"Bisikan-bisikan ini bukan datang dari saya seorang...mungkin di dalam PAS tidak ramai yang ingin keluarkan kenyataan ini. Mungkin Allah pilih saya untuk bertindak,saya pun tak tahu," katanya.

Sementara itu, beliau berpendapat, kerjasama yang terjalin dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP untuk membentuk Pakatan Rakyat pada hari ini antara sebahagian faktor yang menyumbang kepada perubahan polisi dan tradisi parti itu.

"Memang benar, beberapa perkara perlu diubah suai apabila kita sertai PKR dan DAP tapi janganlah ubah suai Islam. Mungkin banyak faktor lain tapi apapun itu soal sejarah, saya tak nak sebut balik," katanya.

Dipetik dari Badut Rakyat

Sebenarnya ada kebenaran juga apa yang Datuk Hassan Ali cakapkan.



Kita highlightkan pernyataan ini

Mstar Melaporkan Bagaimanapun,untuk menubuhkan negara Islam,beliau berkata,masyarakat di negara ini memerlukan golongan ulama yang muktabar,berfikiran jauh dan berupaya menggarap nilai-nilai Islam dalam konteks kehidupan moden hari ini.Malah,katanya, PAS tidak perlu melaksanakan konsep negara berkebajikan yang telah diamalkan oleh pemimpin-pemimpin di negara hebat seperti Sweden,Norwary,Scandinavia,United Kingdom dan Australia yang terdiri daripada golongan berpendidikan sekular.

Kemudian Baca yang ini,

Sekali imbas, perkataan "sosialisme" dan "komunisme" seolah-olah satu perkara yang sama. Tetapi pada hari ini dua perkataan ini bermaksud perkara yang berbeza. Kebanyakan orang yang bukan komunis merujuk komunisme sebagai Marxisme dan Leninisme iaitu idea-idea yang berasal dari Parti Bolshevik di Rusia.

Selepas Perang Dunia Pertama dan Revolusi Rusia, sosialisme terbahagi kepada dua. Sesetengah golongan sosialis mengikut Lenin dan dipanggil komunis. Sesetengah yang lain pula percaya kepada sistem parlimen dan mereka ini dipanggil sosial demokrat. Sosial demokrat sangat tidak bersetuju dengan komunis tetapi antara ciri mereka ini adalah menyokong konsep negara kebajikan.

SUMBER KLIK SINI

Idea asal negara kebajikan berasal dari cabang ideologi sosialisme.

Negara kebajikan lazimnya ditemui di negara Scandinavia seperti Denmark, Finland, Iceland, Sweden dan Norway. Negara seperti Perancis, Jerman dan Belgium juga membelanjakan banyak wang dalam program kebajikan.

Tetapi di negara Scandinavia, kerajaan mengenakan cukai yang tinggi untuk membiayai program kebajikan.

Jadi adakah relevan negara kebajikan canangan Pakatan ini?

P/S:Tak Payah nak negara kebajikan sangat kerajaan sekarang pun dah banyak buat kebajikan subsidi pun sebahagian dari kebajikan.

1 ulasan:

  1. SALAM, BUAT JER KEBAJIKAN KAT KELANTAN...RAMAI SANGAT RAKYAT PAPA KEDANA.

    BalasPadam