Isnin, 5 Mac 2012

Panas !!! Isu polis tendang motor sampai budak cedera, siapa yang harus dipersalahkan?

Semalam PB adalah terjumpa sebuah gambar yang memaparkan seorang budak cina berusia 14 tahun jatuh motor akibat ditendang oleh seorang pegawai polis dalam satu sekatan jalanraya


DAPigs dengan pantas apabila sesuatu berkaitan polis pasti mereka akan mempolitikkannya dulu sama seperti kes KFC di I-City baru-baru ini.

Yang tidak dinyatakan apakah kesalahan budak yang menunggang motosikal itu

1. Naik motor takde lesen (kesalahan jalan raya)
2. Tak pakai topi keledar (kesalahan jalan raya)
3. Langgar Sekatan Jalan Raya (kesalahan lalulintas dan boleh menjurus kepada jenayah)

Sedikit terjemahan dari petikan tersebut


KURANG dua hari disiarkan, gambar seorang anggota polis yang didakwa menendang seorang penunggang motosikal semasa sekatan jalan raya sehingga menyebabkan remaja berusia 14 tahun itu mengalami kecederaan teruk telah dikongsi oleh tidak kurang 10,000 warga maya.

Gambar-gambar yang dimuat-naik itu menunjukkan seorang anggota polis berpangkat koperal yang memakai jaket hijau kuning serta bercermin mata gelap hitam dan remaja yang terlentang selepas terjatuh itu menimbulkan kemarahan warga maya yang membidas apa yang disifatkan mereka sebagai keganasan polis.

Kejadian pada Sabtu lalu dikatakan berlaku di Taman Tangkak Jaya, Ledang, Johor, dan telah dilaporkan dalam akhbar-akhbar Cina, dengan beberapa daripada mereka menyiarkan cerita itu di muka depan akhbar mereka.

Menurut akhbar Kwong Wah Jit Poh, penunggang motosikal itu yang dikenali sebagai Lim Hup Hwang menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar pada sekitar jam 5:50 petang apabila beliau melalui sekatan jalan itu.

Ketika cuba menghentikan Lim, anggota polis berkenaan menendang motosikalnya menyebabkan remaja jatuh itu melanggar pembahagi jalan lalu terjatuh.

Lim kemudiannya dikejarkan ke Hospital Tangkak sebelum dipindahkan ke sebuah hospital swasta di Melaka akibat kecederaan teruk pada kepala, telinga kanan, leher, kaki dan bahagian lain di badannya.

"Ini anggota polis itu! Hanya kerana adik saya tidak memakai topi keledar, dia menendang motosikalnya. Kenapa dia berbuat demikian kepada adik saya yang berusia 14 tahun apabila dia hanya boleh mengeluarkan saman?" soal kakak Lim di posting Facebook posting yang turut memaparkan gambar polis yang sedang bertugas itu.

"Adik saya koma. Beliau mengalami pembekuan darah di lehernya yang terseliuh. Pendarahan juga dilaporkan pada bahagian kepala dan di telinga. Beliau juga terpaksa menerima jahitan untuk kecederaan di seluruh badannya!"..


Jika penunggang yang berumur 14 tahun itu berhenti ketika sekatan jalanraya tidak akan berlaku perkara sedemikian rupa kerana polis takkan menendang motor dengan suka hati tanpa sebab. Polis hanya akan bertindak sedemikian jika penunggang itu meluru dan merempuh sekatan jalanraya sehingga membahayakan nyawa anggota sendiri.

Jom saksikan video tersebut





P/S: Beb gua pun pernah kene tendang dengan polis masa muda-muda dulu superman la jugak gua terbang tapi gua dah insaf beb. Lain kali kalau ada roadblock berhenti je paling kuat pun nnti korang kene penerajang dengan bapak korang.

Reaksi:

19 ulasan:

  1. SALAM BRO, TAK BELAJAR ILMU SIVIKS, TAK HORMAT UNDANG UNDANG SALAH KAN ORANG.

    BalasPadam
  2. macam ni cara kerajaan nak meraih sokongan kaum cina pengundi cina....hah...buat penat je kerajaan jaja 1malaysia .......korang ingat orang cina nak sokong kerajaan mcm ni???bodoh...perumpamaan baru lawan tapi dah sumbat gol sendiri....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahhaha tu makan diaaaaaa....

      Padam
    2. dah suruh behenti tapi tak nak berhenti... padan muka jer

      Padam
    3. Aku rasa kerajaan pun tak hadap undi org yg sokong pesalah ni..mmg ptt org mcm ko yg menyokong pesalah2 ni sokong parti yg bnyk pesalah jugak..besok ko kena rogol, kena rompak baru ko nangis nak cari polis..baru ko tagih simpati utk keadilan la..dah asalnya ko gak sokong ketidakadilan..tgk la kes ni dr semua segi beb..salah tetap salah..jgn nak halalkan benda salah plak

      Padam
    4. ni bukan masalah pancing undi kawan, cuba le jgn asik nk politikan semua benda, just follow je law bkn susah pun. polis bkn kira ko melayu ke cina ke india ke, kalo dh xleh nk ikut undang2 tu le makan dia....

      Padam
  3. Tak nak ikut undang-undang !!!......macamana kalau buat undang-undang RIMBA pula...

    BalasPadam
  4. biasalah tu lhanat ni suma bkan boleh pakai pun...semua polis yang salah...kalau adik ko kena rogol ,gumah kena rompak pandai plak cari polis...p******k betul lah ..cer tangkak ni mmg kuang ajau suma nyer...

    BalasPadam
  5. Bayangkan kalau budak 14 thn ni sebenarnya penjenayah besar, lepas tu langgar polis sampai polis plak koma. takkan nak expect polis tau ke tidak dia penjenayah besar ada pistol ke etc..kalau aku jadi polis pun aku tendang je moto tu..napa tak berenti..dah tau buat salah napa nak rempuh gak..kalau dia rempuh sekatan n org len eksiden koma sebab dia apa cerita? baik dia je yg koma..padan muka dari aku..kalau dah salah tu tayah la nak zahirkan kesalahan tu kecik atau besar..salah tetap salah..

    BalasPadam
  6. Kepada Anon Mar 5, 2012 08:04 PM

    Ini bukan soal tarik pengundi cina ke pengundi india atau apa pun ini berkaitan soal undang-undang... klu dah melanggar undang2 berhenti roadblock terima je hukuman nak saman bawak balai ker... Negara ni ada undang2

    BalasPadam
  7. tu la sikit2 salahkan penjawat awam ..korang x rasa jadi polis korang boleh la kata macam2..bila polis x amik tindakan pada penjenayah korang kata polis x buat keja makan gaji buta takkan polis tu nak pujuk suruh berhenti..aku kadang2 sian ngan polis ni ..orang awam lak lebih dalam menilai keja diaorang ..cuba korang tgk apabila anggota polis yang kena rempuh ngan kereta ngan moto korang ada nak komen macam nie,,ada korang nak bela nasib polis macam korang bela pesalah laku nie..aku pun x faham macam mana korang menilai kes nie..ok apa budak tu kena terajang terus koma (sbb dia rempuh sekatang) ...kalau polis tu koma kena langgar amacam ????

    BalasPadam
  8. anak melayu kena tendang dgn polis.anak melayu lari roadblock kena sumbat dlm lokap..jatuh tergolek tak ada pulak puak cina babi ni nk tlg pun..tapi klu kaum dia dh salah..tetap dia nak betulkan juga..babi punya cina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang babi pong..dh spesis babi..sebabi babi la dia..

      Padam
  9. ala... yg lari nape... padan muke.... name pn da salah.... ps2 nk salahkn org lain naper

    BalasPadam
  10. yang hairannya ....polis tu tak tendang dia pun.....dia elak polis tu lalu bertembung dengan motor yang lain.....brader polis tu lak...tolong dia lagi.....angkat dia ketepi dan panggil ambulan......brader polis tu lak kena caj......kes dia tu berjalan hari ini....macam drama lak saksi-saksi yang kononnya lihat eksiden tu.

    BalasPadam
  11. oh ya...kes brader polis tu bersambung pada 15 dan 16 Oktober 2012 ini.....majistrate tangkak.....tak sangka lah ....brader yang lurus ini pun kena caj.

    BalasPadam
  12. Lame ...if polis sangat rajin pekerja takkde la mat rempit ...even budak tu tak berhenti tak semestinya polis mesti kena tendang ..kalau i tanya soalan yang pada u ..kalau anak u pula kena buat macam tu ..perasaan awak macam mana? (*Tanpa Nama*)..mesti awak pun akan buat perkara yang sama ..tak payah nak cakap bangsa orang lain semua pun sama ...hanya bergantung pada seseorang tu hati baik tak baik ...tak semestinya melayu cina india tu baik semua pun takde kurangnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. biar padan muka mereka mereka yang enggan ikut arahan polis,,,,,,

      Padam
  13. bodoh cina tuh ... cina biasalah salah sendiri mana boleh nak terima yang dia tahu duit je , mati pun nak kena duit cina ni, mata duitan rupo ehh dio punya tu**n xDD hahaha

    BalasPadam