Isnin, 26 Disember 2011

Fakta !!! Negara terkecil di dunia.

Banyak negara-negara kecil yang kita dengar di dalam dunia ini termasuk lah Vatican City, Monaco City dan juga Singapura tetapi terdapat sebuah lagi negara yang lebih kecil berbanding negara-negara tadi

Sebagaimana syarat-syarat berdirinya sebuah negara yang berdaulat, maka Republik Molossia memang layak dikatakan sebagai negara Republik terkecil di muka bumi ini, walau mungkin tidak akan pernah terdaftar di Perikatan Bangsa-Bangsa (PBB), namun Republik yang memiliki wilayah kedaulatan sendiri ini memang ada secara faktual, de facto.



Republik Of Molossia secara geografi berada di dalam negara Amerika Syarikat iaitu di Dayton Nevada, jadi negara Molossia dikelilingi oleh negara Amerika Syarikat. Negara paling kecil ini di pimpin oleh seorang ditaktor yang bernama Kevin Baugh dimana Kevin ditemani oleh 2 anaknya di negara yang ia proklamirkan 3o tahun silam itu.

Molossian Bangsa yang didirikan pada 26 Mei 1977 . Dikenal pada waktu itu sebagai Republik Grand Vuldstein, James Spielman dinyatakan Raja James I, dan Kevin Baugh dinyatakan Perdana Menteri. Setelah tempoh singkat kegiatan sporadis bangsa memasuki masa dormansi. Raja James I, meskipun masih raja, tidak lagi menjadi aktif dalam kerajaan pada waktu itu. Kerajaan terus, tanpa campurtangan Raja, dan terus dikembangkan oleh Perdana Menteri. Pada tahun 1980 itu berganti nama menjadi Kerajaan Edelstein, dan pada tahun 1988 berganti nama XI itu lagi, kali ini sebagai Kerajaan Zaria. Kerajaan nomaden ada sebagai pemerintah, tanpa sebuah rumah. Dijalankan oleh Perdana Menteri, Pemerintah bepergian ke Eropa. Sementara di Eropa, dan setelah kembali dari Eropa pada tahun 1992 XV, Kerajaan makmur dan tumbuh dalam budaya.



Luas Wilayah : 14.3 acres
Date of foundation : 3 September 1999 (Saat di Nevada)
Pemimpin : Kevin Baugh (Ditaktor)
Bentuk Negara : Republic (Dictatorship de facto)
Bahasa : English (Deseret), Esperanto, and “Griko”
Mata Wang : Valora (Dari Koin Kasino)
Ibu Kota : Espera
Time Zone : Molossian Standard Time (UTC-7 hours, 29 minutes)
Penduduk Manusia : 3 (3 lainnya anjing )

Mungkin konsep seperti ini boleh dibuat di Malaysia khas untuk orang yang gila sangat nak jadi Perdana Menteri. Dan tempat khas untuk negaranya telah pun disediakan tunggu Perdana Menterinya pulang sahaja

Nak tahu dimana negaranya?



P/S: Perdana Menteri Penjaraya Sungai Buloh kehkehkeh..

Reaksi:

4 ulasan:

  1. aku memeng setuju dengan pendapat anda pendusta masyarakat macam abang a.i mmg kt situ la tempatnyer.....si iluminatis bangsat!!!!!

    BalasPadam
  2. ish.. 14.3 ekar tu luas sangat untuk Bang Non. kasi dia jadi PM kat tanah panjang 7 kaki, lebar 3 kaki, dalam 7 kaki dah laa..spesel, siap ada dalam lagi.

    BalasPadam
  3. org yg coment ni mmg bodoh..najib tu iluminati..ko je xnmpk..bodoh..dasar anak babi siamang..

    BalasPadam
  4. punyalah baca ngan khusyuk, pengakhiran dia buat tergelak...
    pengakhiran yang terbaiklah bro! :)

    BalasPadam