Sabtu, 3 Mac 2012

PANAS !!! Perjanjian Bayan Mutiara, dimana ketelusan CAT



Kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri Lim Guan Eng berbangga diri dengan CATnya(Kompetensi Bertanggungjawab dan Telus) prinsip yang menjadi asas pentadbirannya

Malangnya dalam amalan aplikasi prinsip-prinsip CAT ini telah agak selektif dan hanya apabila ia sesuai dengan keadaan. Dalam banyak contoh keputusan dan dasar-dasar pentadbiran telah dibuat dengan cara yang sangat legap dan eksklusif dengan rundingan awam tetapi penyebaran maklumat tentangnya sangat sedikit atau tiada langsung. Contoh terkini kontroversi perjanjian Bayan Mutiara yang sedang hangat di Pulau Pinang.

Baru-baru ini kerajaan negeri telah mengumumkan bahawa PDC milik kerajaan (Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang), telah menjual 103 ekar tanah prima di Bayan Mutiara kepada pemaju swasta untuk RM1.1 bilion. Sebidang tanah ini adalah salah satu kawasan yang paling digemari di Pulau Pinang kerana lokasinya yang menghadap laut hadapan dan juga strategik kerana kedudukannya yang berdekatan dengan Jambatan Pulau Pinang, Zon Perdagangan Bebas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.


Bagi pentadbiran yang mendakwa sebagai mesra rakyat, agak menghairankan tidak ada perundingan awam di semua keputusan untuk menjual tanah ini, yang dianggap sebagai permata mahkota PDC. Perjanjian ini juga seolah-olah menuding kepada konflik yang serius mengenai kepentingan dan kecacatan dalam proses membuat keputusan sebagai kedua-dua pihak yang terlibat dalam menjual tanah, Ketua Menteri Inc (CMI) dan PDC, kedua-duanya diketuai oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng sendiri.

Soalan pertama dan paling penting adalah mengapa ada keperluan untuk menjual tanah apabila ia boleh dibangunkan oleh PDC sendiri untuk manfaat awam yang maksimum. PDC sememangnya mempunyai kepakaran dan pengalaman yang diperlukan untuk berbuat demikian kerana ia telah menjalankan banyak projek itu pada masa lalu.

Hujah balas meyakinkan bahawa kerajaan memerlukan wang untuk membiayai skim perumahan yang mampu dimiliki daripada perjanjian ini. Jika ia memangberkaitan hal itu, maka PDC boleh pergi ke hadapan dan membangunkan tanah itu dengan sendirinya dan menggunakan hasil kerajaan negeri untuk membiayai perumahan bagi golongan berpendapatan rendah.

Kerajaan Negeri mendapat hasil RM1.1 bilion daripada penjualan ini tetapi pemaju mensasarkan Nilai Pembangunan Kasar sebanyak RM10 bilion daripada "World City Pulau Pinang" hasil dari projek ini. Ini bermakna bahawa kerajaan telah membuat 10 kali lebih banyak wang jika lebih berhati-hati, berhemat, cekap dan bertanggungjawab.
Isu kedua merisaukan adalah harga RM240 setiap kaki persegi yang dijual oleh PDC. Penilaian ini adalah teramat rendah jika dibandingkan dengan nilai pasaran dan transaksi pembelian tanah baru-baru ini. Sebagai contoh, tanah di Queensbay yang berdekatan telah dijual pada harga RM420 sekaki persegi dan satu lagi di Batu Ferringhi baru-baru ini telah dibeli pada harga RM474 setiap kaki persegi. Ini nampaknya menunjukkan bahawa banyak yang dikatakan sebagai"tender terbuka" dasar kerajaan negeri adalah sama ada satu kegagalan besar


Isu ketiga ialah mengapa tanah awam sedang digunakan untuk manfaat pemaju swasta bukan pembayar cukai dan rakyat. Jika tanah itu digunakan untuk perumahan mampu milik, kemudahan awam atau untuk tujuan kebajikan, maka keputusan ini boleh disokong dan dipujii. Sebaliknya tanah yang sedang dibangunkan untuk pembangunan bercampur seperti kediaman (bertingkat tinggi dan bertingkat rendah), komersial (pusat membeli-belah, rumah-rumah kedai, hotel, pusat penjagaan kesihatan menara pejabat, dan kelab lapang) yang bertujuan untuk memenuhi keperluan perniagaan dan orang asing yang ultra kaya


projek ini bukan sahaja tidak membawa apa-apa manfaat untuk rakyat, ia juga akan menyebabkan kesan yang serius dan negatif untuk jangka masa panjang akibat dari bangunan pencakar langit harga rumah tinggi di negeri ini, merosakkan alam sekitar, meningkatkan kepadatan penduduk dan memburukkan lagi aliran trafik yang sudah tercekik dipulau itu.

Keempat, Ketua Menteri dipetik sebagai berkata bahawa tanah yang ditambak itu telah ditawarkan kepada pegangan bebas yang asas. Langkah bijak ini amat memudaratkan dan bercanggah dengan kepentingan awam. Sedemikian ke atas terma murah hati dalam menjual aset awam hanya boleh digambarkan sebagai tidak bertanggungjawab.

Akhir sekali, saya amat hairan tentang replika cek RM500 juta yang CM Guan Eng dikemukakan kepada PDC semasa majlis perjanjian menandatangani pembelian dengan pemaju. Berdasarkan terma-terma kontrak, PDC hanya dijadualkan untuk menerima RM500 juta dua tahun selepas menandatangani perjanjian jual beli. Oleh itu, kerajaan negeri perlu menjelaskan di dari mana cek RM500 juta datang?

Sejak urus niaga ini mempunyai kesan jangka panjang dan sangat serius, kerajaan negeri adalah berkewajipan untuk memberikan jawapan yang jelas dan nyata kepada semua soalan-soalan di atas, sejajar dengan moto CAT.

SUMBER KLIK SINI

P/S: Mana ketelusan CATnya atau sudah menjadi PIG

0 ulasan:

Catat Ulasan