Ahad, 26 Februari 2012

Wajib Baca !!! Definisi sebenar Radiasi



Semalam tercetusnya himpunan yang tak berapa nak hijau sambil ada disesetengah tempat mencetuskan perbalahan akibat dari mulut lancang Ketua menterinya di Padang Kota.

Mari saksikan video ini



Tetapi yang PB tak faham yang ramai-ramai duk jerit Anti Lynas tu tahu ke definasi sebenar radiasi atau main jerit je sambil sambil skodeng amoi pakai skirt pendek


Mari kita kenal dulu apa maksud radiasi sebelum jerit-jerit ye

Akhir-akhir ini kita selalu dimomokkan dengan perkara yang bercanggah dengan fakta terutama orang yang mempunyai kepentingan politk. Rakyat kita dengan mudah mempercayai bulat dengan apa yang gembar gemburkan tanpa mengkaji dulu kesahihan sesuatu perkara.

Hari ini kita akan bercakap tentang definisi sebenar radiasi. Radiasi bukanlah seperti lendiran hijau yang mengotori tanah dan tanaman seperti yang dipaparkan oleh wayang gambar hollywood tetapi definisi sebenar radiasi mempunyai pelbagai peringkat dari tahap terendah hingga lah tahap tertinggi


Berikut adalah definisi sebenar radiasi:
Cahaya


Cahaya, atau cahaya yang nampak, adalah rentang yang sangat sempit daripada panjang gelombang radiasi elektromagnetik yang dapat dilihat oleh mata manusia (sekitar 400-700 nm), atau sehingga 380-750 nm . Secara lebih luas,. Ahli fizik mendefinisasikan lihat cahaya sebagai radiasi elektromagnetik dari semua panjang gelombang, baik terlihat atau tidak.

Inframerah

Inframerah (IR) cahaya adalah radiasi elektromagnetik dengan panjang gelombang antara 0,7 mikrometer dan 300, yang setara dengan rentang frekuensi antara 1 dan sekitar 430 thz.
Panjang gelombang IR lebih panjang daripada cahaya yang nampak, tetapi lebih pendek dari radiasi gelombang mikro Terahertz. Sinar matahari memberikan radiasi hanya lebih dari 1 kilowatt per meter persegi di permukaan laut. Dengan tenaga ini, 527 watt adalah radiasi infra merah, 445 watt adalah cahaya, dan 32 watt adalah radiasi ultraungu. Gelombang Mikro

Gelombang Mikro adalah gelombang elektromagnet dengan panjang gelombang bermula daripada sepanjang satu meter hingga lah yang pendek sebagai satu milimeter, atau setara, dengan frekuensi antara 300 MHz (0.3 GHz) dan 300 GHz. Definisi yang luas merangkumi sumber UHF dan EHF (gelombang milimeter), dan pelbagai menggunakan batasan yang berbeza.Dalam semua kes., Gelombang Mikro termasukdi dalam band SHF minimum kebawah (3 hingga 30 GHz, atau 10 hingga 1 cm), dengan sering diletakkan batas bawah dalam 1 GHz (30 cm), dan ke atas kira-kira 100 GHz (3mm). Gelombang radio

Gelombang radio adalah jenis radiasi elektromagnetik dengan panjang gelombang dalam spektrum elektromagnet lebih lama dari sinar inframerah. Seperti semua gelombang elektromagnetik lain, ia melakukan perjalanan dengan kelajuan cahaya. gelombang radio yang terjadi secara semulajadi berlaku disebabkan oleh petir, atau dengan objek astronomi. gelombang radio buatan-yang dihasilkan digunakan untuk komunikasi radio tetap dan telefon bimbit, penyiaran, radar dan sistem navigasi, komunikasi satelit, jaringan komputer dan aplikasi lain yang tak terhitung. Frekuensi yang berbeza daripada gelombang radio mempunyai ciri-ciri gelombang yang berbeza di atmosfera bumi.

Frekuensi paling rendah (VLF)

Frekuensi paling rendah atau VLF merujuk pada frekuensi radio (RF) berkisar dari 3 hingga 30 kHz.Hanya sangat isyarat sederhana digunakan, seperti untuk navigasi radio. Juga dikenali sebagai band myriametre atau gelombang myriametre sebagai julat panjang gelombang 10-1 myriametres (unit metrik usang sama dengan 10 kilometer)

Frekuensi sangat rendah (ELF)

Frekuensi sangat rendah (ELF) adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan frekuensi radiasi 3-30 Hz. Dalam ilmu atmosfera, sebuah definisi alternatif biasanya diberikan, dari 3 Hz hingga 3 kHz. Dalam ilmu magnetosfera berkaitan, ayunan elektromagnet frekuensi rendah (pulsations terjadi di bawah ~ 3 Hz) dianggap terletak dalam julat Ulf, yang demikian juga ditakrifkan berbeza dari ITU Radio Bands.


Sinaran terma (panas)

Radiasi terma, sinonim umum untuk infra-merah, adalah proses di mana permukaan benda memancarkan tenaga panas dalam bentuk gelombang elektromagnet. Radiasi infra merah dari alat pemanas rumah atau pemanas elektrik adalah contoh dari radiasi terma, seperti bahang dan cahaya (IR dan terlihat gelombang EM) yang dikeluarkan oleh sebuah bola lampu pijar bersinar. Sinaran terma dihasilkan ketika panas dari gerakan zarah-zarah bercas dalam atom ditukarkan menjadi radiasi elektromagnetik. Frekuensi gelombang yang dipancarkan dari radiasi terma adalah edaran kebarangkalian bergantung hanya pada suhu, dan untuk benda hitam diberikan oleh undang-undang radiasi Planck. Undang-undang Wien memberikan frekuensi paling mungkin dari radiasi yang dipancarkan, dan undang-undang Stefan-Boltzmann memberikan intentisiti panas.

Sinaran jasad hitam

Radiasi benda hitam adalah radiasi dari radiator ideal yang dipancarkan pada suhu apa pun jumlah maksimum yang mungkin radiasi pada suatu panjang gelombang tertentu. Sebuah benda hitam juga akan menyerap radiasi secara se-maksimum mungkin pada setiap panjang gelombang tertentu. Sinaran yang dipancarkan meliputi seluruh spektrum elektromagnet dan intentisiti (kuasa / unit-kawasan) pada frekuensi yang diberikan ditentukan oleh undang-undang radiasi Planck. Sebuah benda hitam pada suhu pada atau di bawah suhu bilik dengan demikian akan muncul benar-benar hitam kerana tidak akan memantulkan cahaya apapun. Secara teorinya benda hitam memancarkan sinaran elektromagnet di seluruh spektrum dari jalur frekuensi yang sangat rendah radio untuk x-ray. Frekuensi radiasi benda hitam adalah tahap maksimum dibenarkan oleh undang-undang Wien's.




Radiasi Global



Dalam perubatan


Sinaran dan zat radioaktif yang digunakan untuk diagnosis, rawatan, dan penyelidikan. X-ray, misalnya, melalui otot dan rangkaian perisian lain tetapi dihentikan oleh bahan padat.Sinar-X membolehkan doktor untuk mencari tulang patah dan untuk mencari kanser yang mungkin tumbuh dalam tubuh. Doktor juga mendapati penyakit tertentu dengan menyuntikkan zat radioaktif dan pemantauan radiasi yang dilepaskan sebagai bergerak zat melalui tubuh. Sinaran yang digunakan untuk rawatan kanser disebut radiasi pengion kerana bentuk ion pada sel-sel daripada rangkaian melewati kerana dislodges elektron daripada atom. Hal ini dapat membunuh sel atau menukar gen sehingga sel tidak dapat tumbuh. Bentuk lain dari sinaran seperti gelombang radio, microwave, dan jalur cahaya disebut non-ionizing . Mereka tidak mempunyai tenaga banyak dan tidak mampu untuk pengionan sel.
Dalam komunikasi

Semua sistem komunikasi moden menggunakan bentuk radiasi elektromagnetik. Variasi intensiti radiasi merupakan perubahan dalam suara, gambar, atau maklumat lain yang sedang dihantar. Misalnya, suara manusia boleh dihantar sebagai gelombang radio atau ketuhar dengan membuat gelombang berubah-ubah sesuai dengan variasi suara.

Dalam ilmu

Para penyelidik menggunakan atom radioaktif untuk menentukan umur bahan yang dulu sebahagian daripada organisma hidup. Usia bahan tersebut boleh dianggarkan dengan mengukur jumlah karbon radioaktif mengandungi dalam proses yang disebut radiokarbon. Saintis Alam sekitar menggunakan atom radioaktif atom dikenali sebagai penanda untuk mengenalpasti pusat pencemaran melalui persekitaran.

Sinaran digunakan untuk menentukan komposisi bahan dalam proses analisis pengaktifan neutron disebut. Dalam proses ini, para saintis mengenalpasti sampel suatu zat dengan zarah yang disebut neutron. Beberapa atom dalam sampel menyerap neutron dan menjadi radioaktif. Para saintis boleh mengenalpasti unsur-unsur dalam sampel dengan mempelajari radiasi yang dipancarkan.



Jadi berikut adalah maksud sebenar radiasi. Jika hendak diikutkan seluruh persekitaran kita mempunyai radiasinya termasuk lah komputer, telefon pintar dan pelbagai gajet yang amat mengagumkan kerana semua ini memerlkan nadir bumi atau pun rare earth sebagai bahan asasnya...


Oh ye sebelum tu jom kita tengok kilang pemprosesan Nadir Bumi di China kerana mereka ialah negara tunggal yang memproses Nadir Bumi.




P/S: Agak-agak Agensi Atom Kebangsaan ada tak buat pemeriksaan kat kilang ni...???

Reaksi:

2 ulasan:

  1. Salam.. maaf tp saya rasa fakta kat atas ni bercanggah ngan ape yg Lynas nk wat.. Tau ke ape yg Lynas nk wat ni sbenanye?? Better kaji dlu sblom nk sokong sesape.. jgn jd lalang.. definasi kat atas ni sekolah menengah nyer syllabus.. sape x tau.. maaf lg sekali.. Lynas ditubuhkan kat Kuantan tu nk korek ore radioactive yg namanye 'THORIUM' berasal dr nama 'Thor'.. satu bahan radioactive yg lebih bagus or abundant dr uranium.. bile lebih bagus tu paham2 la kesannye.. Thorium ni satu bnde yg teramat amatlah berharga dan dah wujud 15 bilion tahun yg lalu.. so, bile dah cmtu mestilah mahal.. rasa2nye logik akallah kenapa malaysia yg ekonominye sorot nk benarkan Lynas bertapak malah 12 tahun tanpa cukai.. Nk sembang pasal health plak.. bole, mmg thorium ni salah satu bahan radioactive yg sentiasa ade dekat batu2, air, malah udara sekali pn.. tp tu nature die sebelum die pure kn balik bnde tu.. pure thorium klu inhale die akan melekat kat paru2 dlm jangka masa yg panjang or worse cancer.. klu ditelan pancreatic cancer.. paling teruk bile ditelan die masuk dalam salur darah n boleh meresap smpai ke tulang.. nk ke?? even chemistry teacher pn kne selalu check radiation rate kat dlm bdn every month.. inikn pulak bile dah expose 24/7 ngan bnde sebahaya ni.. cube pikir betul2.. jgn sebabkan mnyokong pihak kite menyokong ape yg dorang buat.. n jgn sebab membantah pihak kite bantah membute tuli.. be wise..

    BalasPadam
  2. Baca ini sampai habis....http://pejuangbangsa57.blogspot.com/2011/05/fakta-yang-perlu-rakyat-malaysia-tahu.html

    Lepas tu tonton video ni sampai habis..... http://www.youtube.com/watch?v=hjKPKSUr8Ig&feature=youtu.be

    Lepas tu guna otak dan nilaikan....

    BalasPadam