Rabu, 1 Februari 2012

YB Pakatan Haram ajak rakyat Selangor hidup ala-ala Flinstone Yabedabeduuuu


Reka bentuknya telah pun siap. Peruntukan untuk membina loji air ini juga telah tersedia. Malahan, tapak tanah untuk loji dan projek ini telah pun diambil dan siap sedia untuk digerakkan projek berdekatan Hulu Langat, Selangor ini.


Tetapi cuma kerajaan PKR Selangor melalui Majlis Daerah Perbandaran Hulu Langat tidak mahu mengeluarkan Development Order atau kebenaran merancang. Semuanya jadi tak kena menyebabkan projek Langat 2 ini tertangguh selama satu setengah tahun.


Tanpa Development Order ini, Kerajaan Persekutuan tidak boleh memanggil tender untuk membina loji tersebut.

"Dengan semua persiapan sudah tersedia, Kerajaan Persekutuan sudah mahu menggerakkan pembinaan loji ini tetapi masih memerlukan dua lot yang berdekatan dengan loji untuk projek tersebut.

"Tetapi kerajaan PKR Selangor melalui Exco kerajaan negerinya tidak mahu meluluskan pengambilan dua lot tanah ini untuk tujuan projek.

"Tidak tahu apa motifnya tetapi berkemungkinan besar kerana mereka ingin kawal 'business' air di negeri Selangor ini," kata seorang sumber semalam.

Bercerita tentang air, negara sebenarnya telah pun menghadapi krisis bekalan ini pada 1998. Oleh sebab itu, kerajaan Persekutuan Barisan Nasional (BN) telah mula merancang mulai 1998 lagi untuk mengelak krisis air ini tidak berulang.

Kalau bekalan api elektrik tak ada tidak mengapa, tapi jangan tidak ada air, kata seorang rakan. Sangat pedih jika krisis air ini berulang. Sebab itu jika tindakan susulan tidak diambil segera, negara akan menghadapi krisis air sekali lagi pada 2014 nanti - dua tahun sahaja dari sekarang.

Ketika ini, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau & Air sedang menjalankan Projek Air Mentah dari Pahang ke Hulu Langat. Projek membina laluan paip dan terowong sedang berjalan. Kos keseluruhan projek dianggarkan berjumlah RM8 bilion termasuklah kos pengambilan tanah, pembinaan dan jururundingnya.



Kerajaan Persekutuan pun sudah ada peruntukannya. Oleh kerana pentingnya projek ini, Kerajaan Persekutuan juga telah mendapatsoft loan daripada Kerajaan Jepun berjumlah RM3 bilion untuk tujuan itu. Dan seperti masalah di atas dengan kerajaan PKR Selangor yang tidak tahu motifnya, projek ini tertangguh sehingga hari ini.


Apa akan berlaku kalau projek loji air di Hulu Langat ini terus tertangguh?

1. Krisis air akan berlaku di seluruh negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

2. Cuma, sekiranya projek ini dapat disempurnakan, sebanyak 1.4 juta pemegang akaun air akan dapat menikmati air mentah bersih ini. Iaitu lebih kurang seramai 7 juta rakyat akan dapat menikmati air mentah bersih ini (1.4 juta akaun x 5 orang dalam sebuah rumah).

3. Kalau projek ini tertangguh lagi, kos pembinaannya akan bertambah tinggi.

4. Bila kosnya bertambah tinggi, kos air bersih kepada rakyat pada masa akan datang - akan bertambah tinggi juga.

5. Masalah akan timbul kepada bangunan-bangunan tinggi dan flat yang lebih dari 5 tingkat.

6. Tanpa air yang mencukupi, water pressure akan berkurangan. Maka, bangunan lebih 5 tingkat tidak akan dapat bekalan air.

7. Maka penduduk akan terpaksa mengambil air dari bawah flat atau bangunan dengan menggunakan tangki air.

8. Pemaju perumahan, pemaju hartanah dan pemaju pejabat-pejabat akan meminta assurance for future water supply untuk menjalankan projek-projek hartanah di Selangor. Sekiranya tiada, mereka akan melabur di tempat lain atau negeri lain.


Sebenarnya kementerian berkenaan telah beberapa kali mengadakan mesyuarat dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Keputusannya - Abdul Khalid tidak bersetuju dengan projek ini.



Demi politik kerajaan PKR Selangor, rakyat seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya seramai lebih kurang 7.5 juta orang tidak akan menikmati air mentah bersih secara percuma mulai 2014.

Demi politik, kerajaan PKR Selangor sanggup menangguhkan projek ini dengan tidak mahu meluluskan Development Order dan '2 lot tanah' - agar projek air mentah bersih ini gagal.

Demi politik, kerajaan PKR Selangor sanggup menangguhkan projek loji ini di mana akan menyebabkan tarif air yang akan dibayar oleh rakyat Selangor nanti bertambah mahal dan tinggi.

Demi politik, Menteri Besar Selangor sanggup memberi rakyat potongan serta diskaun kepada tarif air yang dibayar sekarang.

Tetapi sebaliknya sabotaj projek air Kerajaan Persekutuan yang ikhlas membantu rakyat agar krisis air pada 2014 tidak berlaku.-UM.



Sumber : Belantan




Aku nak petik sikit kenyataan Xavier semasa ditemuramah Bernama;


Dr Xavier mengulas kenyataan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui semalam bahawa pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 tertangguh dan mengalami kelewatan kerana kerajaan negeri Selangor masih tidak memberi kerjasama bagi menyelesaikan isu berkenaan.
Dalam pada itu Dr Xavier juga berkata agak mustahil krisis bekalan air di Selangor akan berlaku pada 2014 sebab negara ini menerima kadar purata hujan sehingga 240 milimeter setahun.

Kalau aku kata bengong mesti dia tak boleh terima kan...

Pertama sekali, 240mm setahun atau 2,400mm setahun ? Ikut sedap mulut dia je...

Keduanya, kawasan tadahan bukan ke dah habis ????

Kawasan tadahan adalah kawasan-kawasan hutan di hulu ampangan setiap ampangan.

Kalau di Selangor, Kawasan Tadahan Semenyih (Ampangan Semenyih), Hulu Langat, Hulu Klang, Hulu Yam (Ampangan Batu), Sg Buluh (Ampangan Buluh) dan Hulu Selangor (Ampangan Sg Selangor).

Ketiga, penggunaan air meningkat mengikut pertambahan penduduk dan pembangunan manakala kawasan tadahan tak bertambah.

Mana nak cari air ???

Aku nak petik lagi sekali ayat dia yang betul-betul buat aku touching giler...

Dalam pada itu Dr Xavier juga berkata agak mustahil krisis bekalan air di Selangor akan berlaku pada 2014 sebab negara ini menerima kadar purata hujan sehingga 240 milimeter setahun.
YB bengong ni nak suruh rakyat Selangor hidup macam manusia zaman batu ke ???

Jika ye sekalipun rakyat Selangor akan kembali ke zaman APES yang bergantung pada air hujan tu, kita cuba tengok realiti sebenar.

Kalau rumah lot atau bungalow (macam YB Pakatan Haram Jadah) boleh lah tadah air hujan macam zaman batu (flinston).

Macam mana pula ye bagi yang tinggal di flat, apartment dan condo ??? Apa yg nak di tadah ???

Sedangkan yang tinggal di rumah teres pun susah nak tadah air hujan !

Bodoh lagi bangang tahap gaban maximum YB Pakatan Haram Jadah ni...

Sumber: I4TT

P/S:Rumah kat Selangor ni makin bertambah Yb oiii kawasan tadahan air berapa hektar je kat Selangor ni...

1 ulasan:

  1. selangor bkn hanya kepanasan kerana krisis air, tp gejala seks bebas LGBT, AIDS. rumah urut, pelacuran, judi, kilamg arak dibesarkan, jualan arak dibenarkan di kawasan melayu.. Selamat lah selangor dibwh pakatan

    BalasPadam