Ahad, 29 April 2012

Wajib Lihat !!! Solat ala-ala Pluralisme cara Anwar Ibrahim


Anwar Ibrahim dikata berada di perkarangan Masjid Negara pada hari Bersih 3.0. Mereka berkumpul di situ bersama beberapa pemimpin PR lain. Apabila masuk waktu zohor, mereka ini dikatakan tidak masuk dalam masjid untuk solat berjemaah bersama orang ramai tetapi solat hanya di perkarangan masjid itu sahaja.

Soalnya:

1. Apakah dia terikut dengan perpecahan yang pernah berlaku dulu – kerana tidak mahu ikut imam kerajaan?


2. Apakah masa terlalu suntuk kerana sudah hendak mula Bersih? Kalau solat di dalam masjid nanti lambat. Imam baca surah panjang. Wirid lagi.

3. Apakah dia tidak larat kerana keuzurannya hendak berjalan jauh ke dalam masjid turun naik tangga? Maklumlah masih sakit belakang.

4. Apakah beliau malas nak buka kasut atau bimbang kasut beliau hilang bila tanggal kasut untuk solat di dalam masjid? Solat di luar masjid boleh solat sambil pakai kasut!
dan banyak lagi persolan dan kemungkinan lain.

Namun, apa pun sebabnya beliau tidak mahu solat dalam masjid itu terserahlah kepada dia dan “ahli jemaahnya”.

Yang peliknya ialah apabila dia solat di luar perkarangan masjid mereka solat beramai-ramai macam solat berjemaah tapi mereka solat sendiri-sendiri! Atau IB yang salah? Tolong betulkan.
Lihat gambar-gambar dari minag-jinggo ini:

a. Pemuda sebelah kiri ini mungkin nak beritahu arah kiblat. Bukankah lebih senang dalam solat masjid – mesti dah confirm arah kiblatnya.


b. Masing-masih bersedia untuk solat. Anwar menterbalikkan topi beliau. Orang sebelah kirinya mengikat sapu tangan di kepala


c. Mereka mula bertakbir. Tunggu! Siapa imamnya? Nampak macam sebaris semua tidak ada imam di depan. Kalau orang yang sebelah kanan Anwar yang takbir dulu – mungkin dia imam kot?  Sungguh bersiap siaga sekali untuk “berperang”, sebab itu boleh solat dengan pakai kasut!


d. Mereka guna banner untuk alas solat. Kenapa tidak diterbalikkan banner tu – guna yang sebelah putih. Nasib baik teringat nak tutup sikit – kalau tak tercium muka Ambiga kat banner (?). Kesian dua orang dihujung sana – banner tak cukup besar.


e. Nak kata orang sebelah kanan Anwar jadi imam tidak betul juga. Sebab dia turun sujud lambat. Anwar yang sakit belakang nampak mengeran kesakitan bila nak sujud. Tambah pulak dengan pakai kasut – lagi sakit masa nak lipat turun dan duduk tahiyyat.


f. Bertahiyyat sama-sama. Solat bersama macam berjemaah. Pergerakan semua hampir sama – macam berjemaah. Tapi masing-masing solat bersendirian. Yang belakang tu – agaknya ikut siapa. Mereka tahu tak masing-masing di depan tu solat bersendirian? Mereka mengguna Mazhab yang memboleh dedah tangan semasa solat? (di Malaysia?) Kalau di Indonesia mereka kata “oh sikit aje nampak engak apa-apa”


Yang lain yang ramai lagi tu tak solat ke? Ramai lagi yang Melayu tu … tidak mengapa – menjadi taraf pemerhati!

Sumber KLIK SINI

P/S: Imamnya mana? Apsal si Nuar ni tak jadi Imam belum akil baligh kah noo hahahahaah

Reaksi:

15 ulasan:

  1. macam mana photographer bole duduk/berdiri dpn org solat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan pakai kamera henpon bro... kamera skrg, lensa canggih.. 1km jauh pun, boleh zoom.

      Padam
    2. hey bro..pandang sekali pon aku tahu gmbar ni diambil pada jarak dekat..aku tau beza gmbar tu zoom dari jauh ke tak..

      Padam
  2. Nak menunjukkan yg diorg nih baik sgt la tuh...Hanya ALLAH yang MENGETAHUI..

    BalasPadam
  3. GAMBAR LAST PEREMPUAN BELAKANG TU SEMBAHYANGKER???
    MANA TELEKUNGNYE???

    BalasPadam
    Balasan
    1. X perlu telekung bro.. Sarung tangan pun x wajib untuk menutup aurat.. Ni mazhab baru.. Inilah akhir zaman yg Nabi maksudkan agaknya.. Na'uzubillah.. Ya Allah.. Turunkanlah malapetaka yg amat dahsyat olehMu kpd kaum seperti ini.. Sesungguhnya hambaMu sendiri yg merosakkan akidah saudaranya sendiri.. Allahu akhbar..!!

      Padam
  4. Pak Din.....


    Nanti jawab Pak Sheikh "sembahyang darurat".

    Ya Allah! berikanlah petunjuk kepada penyokong yang Pak Sheikhnya seorang penipu besar. Ameen.

    BalasPadam
  5. lebih baik dari ribuan penyokong bola dan konsert yang lansung xsolat

    BalasPadam
  6. penyokong pompuan tu bile yg lelaki da mengganas, die sbuk duk teherit2 kt tepi...errrmmm duk gumah la weiiii

    BalasPadam
  7. kpd yang tulis blog ni..anda mungkin tak belaja agama dgn lebih mendalam..utk perempuan,telekung tu x wajib..asalkan tutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan..sembahyang pakai kasut tu x salah pon..pasal kain banner tu,mungkin kat bhgian bawah dia tu kotor,so pakai la yg bhgian atas..DSAI pakai cap tu sbb dah takde benda lain nak tutup kepala..sbb hukum menutup kepala adalah harus..baru setan tak kencing atas kepala..lain kali sblom nak kritik orang lain,pastikan anda ada ilmu pengetahuan yang mantap dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu lah untungnya menutup aurat dengan sempurna..boleh solat kat mana2 je..tak pakai telekung pon takpe..

      Padam
  8. kahkah tapi dah masjid depan mata, awat mufaraqah. bab aurat plak yang ditekankan. hadeeiii misleading b etoi. imam pun tadak.

    BalasPadam
  9. betul!!! si dajal kecil...

    BalasPadam
  10. memang boleh solat tanpa telekung kalau aurat ditutup sempurna, tapi wanita yang kat belakang tu rasenye tak tutup aurat tapi balut aurat. pakai Tshirt lengan pendek pastu pakai sarung lengan yang ketat.

    BalasPadam