Khamis, 9 Februari 2012

Panas !!! Isu pekerja KFC menumbuk pelanggan

Isu pekerja KFC menumbuk pelanggan hangat di perkatakan ketika ini dan keadaan ini dilihat seolah-olah memburukkan kredibiliti KFC di mata pelanggan



Tetapi Al-Kisahnya.

Mengikut saksi-saksi yang berada ditempat kejadian, pelanggan tadi berang kerana terpaksa menunggu lama kerana ayam dikatakan habis.

Sebenarnya ayam tidak habis tetapi sedang di masak kerana jumlah pelanggan yang datang adalah ramai



Di sini PB nak ulas sedikit pasal isu ni.Pekerja-pekerja KFC ni terdiri dari anak-anak muda yang gajinya tak berapa nak besar.Masa bekerja mereka pula mengikut shift dan bergantung kepada jumlah pelanggan dan waktu puncak

Jika dilihat dari video diatas mereka cuma akan menyerang jika berlaku provokasi melampau dari seseorang individu.Dalam hal ini individu yang bernama pelanggan ini melakukan provokasi terhadap pekerja KFC ini.

Walaupun sebagai pelanggan kita mempunyai imuniti iaitu "customer always right" tetapi pada sudut kemanusiaan kita patut melihat bagaimana penatnya mereka cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan

Sebagai pelanggan tidak boleh kah jika bertanya elok-elok jika tidak angkat kaki dan pergi ke tempat lain, tidak perlu untuk melakukan provokasi

Lagi satu kenapa pelanggan yang ditumbuk tadi tidak melaporkan kepada polis? Jika benar dia tidak bersalah dalam hal ini

Sebenarnya tidak timbul perkara perkauman disini.Yang menjadi punca ialah Provokasi yang melampau

Mungkin pelanggan tu perlu belajar satu perkataan yang amat penting iaitu RESPECT

P/S: Jangan anggap kita boleh lakukan apa sahaja hanya kerana penyataan "Customer Always Right''kerana kadang-kadang "Customer come on wrong time"

Reaksi:

12 ulasan:

  1. terbaik... mmg first time tgk video ni je dh tau, mesti bersebab diserang.. kalau rajin makan di fast food kita selalu nampak ada golongan yg merasakan mereka tu bagus sgt, nk order pun tengking marah2 pekerja..sesekali kena macam ni, hamba rasa, berbaloi...hamba respect mamat yg bagi se"das" tu..hebat

    BalasPadam
  2. The term "C.A.R" must be use in the right ways... i believe this kind of provocation lead to action taken by KFC's staff to the customer.. why bring this incident to political situation and it become worst when people arguing about racist and language barriers..

    BalasPadam
  3. Actually 'ONLY THE RIGHT CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT '.....

    BalasPadam
  4. @Peace Brothers Actually the incident is all about provocation not the racism issue but the word came from the provocateur is lead this matters to racism.That why I highlight the word RESPECT. If he angry about the service he can complain to the area manager. That is more proper way.

    BalasPadam
  5. Customer Always Right'' ni pon ciptaan barat..bukan dalam islam pun.. so buat ape nak di ikut kan sangat penyataan 'Customer Always Right' yg tentu2 hanya adil kepada sblh pihak sahaja.

    BalasPadam
  6. walaupun pekerja kfc bergaji murah,tapi tolong hormat lah.mereka pun manusia seperti kita.klu pelanggan x puas hati cara layanan gunalah saluran yg betul untuk bt aduan

    BalasPadam
  7. Wahai mamat yg tumbuk 'org' tu.. Gua btoi2 respect u punya pendirian.. Kalau aku duk tempat hang, aku rasa lg truk aku pijak dia tu.. Pastu jgn takut... Rezeki ada d mana2... Setakat keja kfc aku rasa hg boleh cari krja yg lg better drpd tu jika hg kena buang! Idup org kita!

    BalasPadam
  8. bagus2....bg dorg ni belajar resect sikit...dah la cam ayam lak tu g ngadu kat politik..adoiyai...g la lapor polis...xberani ke...dahla nak wat press pakai bahasa cina...lak tu kene translate bi lak tu...apnya kepala bana la...huh

    BalasPadam
  9. saya SOKONG budak KFC tu dinaikkan gaji serta pangkat dengan kadar segera...kerana telah melayan dengan berhemat sekali kepada pelanngan yang tak tahu menggunakan bahasa dan tak belajar moral...tak apa kita simpan dan kumpul bukti ini sebagai 'LEMAK' Org cina...nnti dah meluap-luap dia punya 'LEMAK'...kita jgn bagi 'change'...sejarah 13 mei bakal berulang...ha3

    BalasPadam
  10. Dapat ayam free pun nak bising...

    BalasPadam
  11. Malaysia dah terlambat..sesal kemudian tak berguna..Kalau di Indonesia....atau di negara lain..jgn harap nak naik lemak mcm di Malaysia...

    BalasPadam
  12. kerana nila setitik... kesal dengan sikap segelintir individu yang tindakannya boleh merosakkan perpaduan kaum... saya kesal dengan tindakan pelanggan Cina itu...kalau marah sekalipun, tak boleh la kaitkan dengan mana-mana kaum... kalau tak boleh bersabar... masak sendiri la

    BalasPadam