Rabu, 15 Februari 2012

Wajib Baca !!! Beginikah pluralisme agama?





Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria akhirnya memahami berlakunya salah faham dan putar belit isu mengenai maklumat tentang kehadiran PM ke Batu Caver bersempena perayaan Thaipusam.

Beliau berkata sebagai seorang pemimpin tidak salah untuk perdana menteri bersama-sama dengan bangsa lain dalam perkara yang berkaitan dengan adat.





"Sekiranya tiada niat untuk merayakan atau redha dengan perbuatan agama lain tidak mengapa tetapi kalau sama-sama merayakan baru tidak boleh," katanya kepada pemberita selepas perasmian Seminar Profesionalisme Penceramah Agama Umno Bahagian Pekan 2012 oleh perdana menteri hari ini.

Harussani yang hadir pada seminar itu berkata perdana menteri memaklumkan kepadanya bahawa beliau hanya berada di dewan untuk menerangkan polisi kerajaan dan tidak terbabit dengan perarakan keagamaan dan tidak masuk ke dalam kuil atau dalam gua Batu Caves.

Mufti Perak itu sebelum ini dipetik sebagai berkata orang Islam yang merestui dan turut serta dalam upacara keagamaan lain melakukan perbuatan syirik.



Mengenai Najib yang memakai Kurta iaitu pakaian tradisional kaum India pada sambutan itu, beliau berkata ia hanya budaya sahaja kerana orang Islam di India pun memakai pakaian yang sama.

Oleh yang demikian, Mufti Perak itu menasihatkan pihak yang cuba memutarbelitkan isu kehadiran Najib pada sambutan Thaipusam itu supaya menghentikannya kerana mereka membuat tuduhan tanpa usul periksa sehingga boleh menjadi fitnah.

"Masalahnya dalam keadaan sekarang orang Melayu berpecah, masing-masing mencari peluang untuk menghentam orang lain terutamanya menghentam sesama bangsa, pantang silap sikit.

"Saya harap semua orang kita (Melayu) balik pada asal, balik pada musyawarah...soal politik berbeza itu bukan menjadi masalah," katanya.

Sebaliknya, Harussani lebih kecewa dengan tindakan PAS di Perak semasa majlis sambutan Thaipusam dengan mengadakan gerai dan khemah serta mengibarkan bendera PAS seolah-olah menyokong dan redha dengan orang yang melakukan kufur.

Sumber : Gelombang Rakyat





Apakah ini Pluralisme agama yang cuba diterapkan oleh Anwar?

Depan Melayu



Depan Cina



Depan India


P/S: A.B.A.I - Asal Bukan Anwar Ibrahim

2 ulasan:

  1. siapa yang pernah mengenali pak sheikh anuar ini lah sikap dia sebenarnya....
    KERANA saya sudah dengar sendiri ucapan dalam siri ceramah dia di 2 tempat berbeza dalam 1 malam di depan dua golongan masyarakat berbeza ( cina & melayu)...

    BalasPadam