Isnin, 16 April 2012

Wajib Baca !!! Antara pendidikan percuma dan berbayar (sama ada anda menghargainya atau tidak)


Gerakan memansuhkan PTPTN pada tujuan utamanya ialah bagi mendapatkan pendidikan percuma bagi mahasiswa walaupun pointernya hanya CGPA 2.8.

Ok mari kita renungkan bersama antara pendidikan percuma dan berbayar

Kita anggap pendidikan itu sebuah kereta..


Setelah tamat sekolah menengah dan kita ditawarkan belajar di IPTA/IPTS dan diberikan pinjaman PTPTN bersamaan perumpaannya kita sudah bekerja dan boleh membeli sebuah kereta dengan pinjaman oleh bank bagaimana kita menjaga kereta tersebut?


Dah tentu kita akan belajar bersungguh-sungguh kerana bukan mudah untuk sampai ke puncak gading bersamaam perumpamaanya kita akan jaga tatang kereta ini seperti bini kedua.

Bagaimana jika pendidikan diberikan percuma?

Setelah tamat sekolah menengah dan kita ditawarkan belajar di IPTA/IPTS tanpa apa-apa bayaran (masuk sahaja) bersamaan perumpaannya sudah bekerja dan diberikan kereta secara percuma. Bagaimana kita menjaga kereta tersebut?


Benda free pedulik apa aku gagal boleh sambung balik FREEEEEE katakan. Nak belajar sampai tua pun boleh sebab FREEEEEE. Begitulah perumpamaanya anda tidak akan menghargai ilmu tersebut kerana ianya amat mudah didapati dan ikut suka hati sama ada hendak belajar atau tidak sebab ianya FREEEEEEE.

P/S: Kalau macam ni gamaknya ramai la orang malas belajar benda semua free agak2 rajin baru hantar assignment

3 ulasan:

  1. Nope....banyak negara negara maju yang memberi pendidikan percuma tetap gah dengan kualiti rakyatnya..melalui pendidikan percuma rakyat akan belajar bersungguh sungguh untuk mendapat tempat di IPT. Ramai kwn aq pas abes SPM terus kerja sbb taknak hutang....

    BalasPadam