Selasa, 24 Julai 2012

KURANGKAN HARGA KERETA MANIFESTO PAKATAN HARAM?? BERTAMBAH JAMMED LA MALAYSIA NI


Lagi satu statement populis oleh pakatan haram iaitu kereta adalah barangan keperluan? Apa la pelik manifesto pakatan haram ni apakah dengan mengurangkan harga kereta rakyat Malaysia tidak terbeban dengan hutang yang tinggi?

Meh kita baca sikit apa yang dikatakan Rafizi yang dilaporkan oleh Malaysia Kini

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009 yang baru dikeluarkan Jabatan Perangkaan menunjukkan hampir 72 peratus isi rumah menggunakan kereta sedangkan 53 peratus isi rumah Malaysia berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan.

Peratusan yang tinggi itu katanya, berpunca daripada kegagalan Dasar Automatif Negara yang digubal BN pada tahun 2006.

Pada masa sama katanya, hutang kereta persendirian meningkat sebanyak RM16 bilion atau 14 peratus dalam masa 18 bulan sejak November 2010.

Ini membuktikan ia adalah isu pilihan raya yang perlu diberikan
perhatian oleh parti-parti yang bertanding, kata Rafizi.

"Keadaan ini membayangkan bahawa hutang kereta yang disebabkan harga kereta yang tinggi adalah satu beban utama pada rakyat," katanya.Menurut Rafizi, harga kereta kini tinggi kerana rakyat membayar duti eksais, cukai import dan cukai jualan apabila membeli kereta.

Ok katakan la Kerajaan mengurangkan duti eksais yang dikenakan kepada kereta dan harganya berkurangan kerana ialah barang keperluan ikut kata Rafizi la adakah kereta tersebut tidak perlu membayar cukai jalan, insurans, maintenance dan petrol.


Lagi satu lambakkan kereta terpakai di Malaysia sama ada yang import dan tempatan masih menawarkan harga yang berpatutan kepada golongan yang berpendapatan rendah.



Sebenar harga kenderaan bukan masalah bagi rakyat Malaysia tetapi apa yang membebankan ialah maintenance kereta itu sendiri seperti minyak hitam, minyak gear box dan macam-macam lagi yang melibatkan penggunaan pakai dan habis (wear and tear).

Kerajaan melalui program Transformasi sedang giat menaiktaraf pengangkutan awam yang kini sedang dalam proses pembinaan bagi memajukan dan memodenkan pengangkutan awam yang sedia ada.

P/S: Walaupun harga diktakan mahal oleh pakatan haram tetapi jalanraya tetap juga JAMMED



4 ulasan:

  1. Asssalam bro, bertambah jerm ler rumah anuwar dan asmin ferrari

    BalasPadam
  2. Apa kata Bn bukak kedai servis kereta 1 Malaysia pulak..kasi pecah manopoli...sbb kebanyakkan harga alat ganti dijual lebih50% kadar keuntungan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu takat kereta proton mungkin boleh tp spare part keta lain honda, toyota, BMW, Mercedes, Ferrari (Azmin Punya), dengan kata lain pilih la kenderaan ikut kemampuan anda. Kat Malaysia ni byk pilihan dari yg kecik sampai boleh muat 50 org.

      Padam
  3. knpla rkyat malaysia terutama melayu suka benda2 yg mahal2..org nk bg krgkn byrn bulanan kete pn x mau..ckp mcm org byk duit..tp merempat sbb utang keliling pinggang.

    BalasPadam