Isnin, 1 Oktober 2012

EKSKLUSIF !!! LUAHAN HATI SEORANG PENJAWAT SWASTA KEPADA DATO SERI @najibrazak


Ini adalah sebahagian luahan perasaan seorang rakyat penjawat swasta yang merasakan penjawat awam terlalu dimanjakan sehingga bonus sebulan setengah.

Walhal didalam penjawat awam walaupun telah ditimang dan dimanja tetapi masih ada lagi yang tidak sedar diri.

Depan-depan senyum sengih-sengih ambil duit bonus, belakang kutuk sana-sana sini. Ini bukan cakap kosong malah pengalaman PB sendiri.

P/S: Ini antara salah satu luahan yang mungkin mewakili berjuta penjawat swasta diluar sana

Reaksi:

9 ulasan:

  1. lepas ni dah TIADA ALASAN KAKITANGAN KURANG, WAKTU KERJA DAH TAMAT KERANA MASUK AWAL, PEGAWAI KURSUS, semasa nak berurusan dengan jabatan kerajaan termasuk angkat telefon sampai 1 mi it br nk angkat pastu passing2 macam bola. akhir sekali jawapan yg sama'pegawai kursus'. termasuk urusan kaunter, kaunter ada 10, tp buka 2 saje. muka pulak cam 3 minggu tak dpt layanan dr suami malam jumaat... APTB...

    BalasPadam
  2. xsemua kakitangan kerajaan yg gajinye banyak. Dan xsemua kakitangan swasta yg gajinye sedikit. Kalo da name despatch xkan nak bagi gaji 2k? Baik xpyh blaja smpi msuk universiti. Stkt darjah nam cukup. Pastu amek leseb moto,blaja selok belok jalan,apply jadi mat despatch. Gaji 2k. Memang best kalo mcm tu. Same jgk mcm keje kerajaan. Masih ada gaji pokok yg xsampai 1k. Ada yg campur dgn elaun baru dpt 1150 je tau. Xkire lagi kalo p.a.r P.r.a. Brape sgt basic deorg. Bersyukur la dgn rezeki yg allah kurniakan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi mcmanapun gaji yg paling bawah pun disektor kerajaan akan dpt lebih seribu sebulan bila dicampur dgn berbagai elaun mencecah lebih seribu sebulan. Sepatutnya mereka semua ini menyokong semua dasar kerajaan. Kalau tak menyokong dasar kerajaan, lebih baik berhenti shj. Bagilah jawatan tersebut kpd penganggur2 yg ramai di luar tu yg menyokong dasar kerajaan. Sedarlah kau org, di sektor swasta ni gaji jawatan paling rendah, gaji mereka lebih rendah lg jika dibandingkan dgn gaji pekerja sektor kerajaan pd jawatan yg paling rendah. lebih lg bekerja disektor swasta ni masa sekerja tak mengira waktu dan tak boleh mengira masa. bekas kakitangan awam

      Padam
  3. sokong sangat dgn luahan hati siti farhana tu...suami saya kerja swasta jugak...kesian kat dia. gaji banyak pun x guna jugak sbb mcm2 benda nak kena bayar...gaji lebih 3 ribu, income tax nak kena bayor, bukanya sikit2...banyak. pinjaman kereta, rumah...bunga tinggi...susah nak cakap...tapi bajet kali ni membuat kan saya susah hati dan berfikir banyak kali. org kerajaan skrg ni ramai yg hidung tinggi. ye la kelebihan PM dah bagi kat dia org. tapi dok bayar gaji n bonos lebih pun diskriminasi tetap ada. kalau nak berurusan dgn org kerajaan ni susah...mcm2 hal...slogan jer bagus...kerje..pikir2 sendiri laaaa...itu belum bab sokongan lagi...memang la undi masing2...pas tu rahsia...tapi kalau dah keje dgn kerajaan, apa kerajaan bagi ambik, kena lah undi lah BN...ni x, pangkah jugak PAS,PKR, DAP...malas nak cakap laaa...sbb org2 mcm ni bila kita cakap lebih2, dia org ni bising...

    BalasPadam
    Balasan
    1. YaMa, kerajaan bukan milik BN, atau PR. Mereka cuma parti yang diberi mandat oleh rakyat untuk mengetuai dan mentadbir badan2 kerajaan.

      Jadi kalau staff kerajaan sekarang mentalitinya adalah sebagaimana yang dibebelkan oleh puan yama, salah siapa agaknya?

      Tak kira siapa menang PRU13, staff kerajaan tetap masuk ofis keesokan harinya. jadi kalau mereka rasa ketua mereka patut datang dari BN, mereka pangkah BN, jika mereka rasa BN dah tak layak mengetuai mereka, mereka ada hak memangkah sebaliknya. after all mereka bekerja, bangun pagi2 start kete / naik bas, untuk berkhidmat kepada negara. jadi gaji atau bonus adalah hak mereka kerana mereka bukan hamba abdi atau anak belaan.

      Jangan kita sentiasa dimomokkan dengan mentaliti terhutang budi, kita dah pun ckp terima kasih.

      Padam
    2. Yela tu. gaji dan kemudahan ambil dari BN. Pangkah parti pembangkang. Patutla kakitangan kerajaan kebanyakkan ada masalah dan begitu juga anak-anak mereka sebab makan duit tak halal, duit hasil dari pengkhianatan sendiri kepada BN yang beri mereka makan dan duit tapi pangkah pembangkang. terutama sekali kakitangan kerajaan yang berasal dari negeri pembangkang. Lebih baik tok najib jaga kebajikan pekerja dari negeri yang BN menang. Jangan sampai berok kat hutan disusukan, kerbau kat sawah kering darah disedut lintah.
      ada pegawai atasan melayu kat syarikat dishah alam asyik la tindas orang melayu sendiri. ni pun mungkin ejen pembangkang, nak pelingkup kan syarikat GLC. Ketua syarikat pun bangang, cepat sangat bagi kepercayaan kepada perempuan melayu untuk jadi bos. perempuan melayu memang jenis lemah dan tak pernak layak jadi bos besar. mereka hanya layak jadi pegawai pertengahan saja.
      kakitangan kerajaan mungkin gaji rendah sikit tapi kemudahan mereka sangat tinggi. pinjam bank rakyat no problem. biasiswa, pinjaman pelajaran, ptptn, skim itu skim ini, kakitangan kerajaan gerenti dapat. Pekerja swasta, macam macam perkara diperiksa. itu pun belum tentu dapat kemudahan.
      WALAUPUN AKU SEORANG PENYOKONG UMNO/BN, CADANGAN AKU PADA TOK NAJIB ADALAH, BERILAH KELONGGARAN DALAM PEMBAYARAN BALIK HUTANG PINJAMAN PELAJARAN MENGGUNAKAN CARUMAN EPF. AMBIL LAH DUIT EPF AKU UNTUK PEMBAYARAN BALIK PINJAMAN PELAJARAN ANAK AKU KERANA AKU TAK MAMPU UNTUK BAYAR ANSURAN BULANAN. AMBIL LAH CARUMAN EPF AKU SECARA AUTOMATIK BILA UMUR AKU MENCECAH 55 TAHUN ATAU AKU KEMATIAN, MANA-MANA YANG TERDAHULU. TIDAK ADA KETENANGAN SELAIN DARI BEBAS DARI HUTANG. SELEPAS 55 TAHUN, HUTANG TAK ADA. SIMPANAN TAK ADA PUN TAK APA ASALKAN BOLEH AKU HIDUP TENANG BIARPUN KAIS PAGI MAKAN PETANG, KAIS PETANG BELUM TENTU NAMPAK MENTARI KEESOKKANNYA.

      Padam
    3. nak terguling2 gelak aku dngr komen ko ni.. maka bapak aku Cikgu..sokong PAS dr dulu..enam adik beradik aku..semua msk UNIVERSITI..keje bagus..semua orng bg duit setipa bulan kan parents tanpa lapse.haram kejadahnye ko...aku duk kampung gak tapi otak tak bingai mcm ko..x pangkah BN gaji haramm...LAWAK bangang...BN tu Parti la bodoh..dapat mandat tadbir..esok PR menang dia plak Tadbir..masa tu jgn ko tak undi PR plak..kalu tak haram gaji ko..betul2 mentaliti thrid world country...malu aku jd MELAYU bila ada melayu bodoh mcm ko..

      Padam
  4. Cube dlu tgk payslip pembantu am rendah. Lps gaji naik pun brape sgt basic dia. Cola kat kl 300. Ape sgt 300 kalo kat kl serupa xde ape. Jgn nak ckp sume swasta keje xde yg curi tulang. Xde yg tiris dikalangan pekerja swasta. Xkira swasta/kerajaan ade yg kaki ngulau,ada yg kuar pegi minum. Ade mcm2 lagi la. So jgn la kita nk mendengki antara satu sama lain. Lagi satu keje kerajaan pun bulan bulan kne bayar loan kete jgk. Skrg gaji dah siap potong utk cukai pendapatan. Ada tertera dalam payslip. Jadi ape yg swasta potong,kakitangan kerajaan pun same jgk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerajaan basic rendah tapi campur elaun jd tinggi (FreshGraduate) cukai kira dr basic salary..so selagi basic tak lepas 2500 gomen x bayar cukai..padahal campur 900 elaun dah 3k lebih.. Swasta basic je ada tapi tinggi ckit dr gomen..trus kene cukai walaupun br dpt 2700..mana ada sama potong..

      Padam