Jadi itulah sebenarnya dibuat oleh syarikat ZIM ni, diaorang daftarkan syarikat/kapal2 di negara lain yang ada hubungan diplomatik dengan Malaysia, samada dengan nama syarikat yang asal atau diubah . Dasar kerajaan hanya menghalang syarikat dan kapal2 yang didaftarkan di Israel , sekiranya syarikat2 milik Israel ini berdaftar di negara lain, maka syarikat2 berkenaan dianggap berasal dari negara yang didaftar. Macam kes ZIM USA dan ZIM ATLANTIC , memang terang2 kapal ini berdaftar di Liberia jadi secara teknikalnya tiada sebab untuk kerajaan menghalang kapal yang berdaftar dari Liberia ni untuk berlabuh di Port Kelang. (sumber ZIM USA) (sumber ZIM ATLANTIC)
Sebenarnya syarikat-syarikat dari Israel ini dah lama menggunakan proksi di negara-negara yang tiada hubungan diplomatik untuk mengembangkan perniagaan mereka. Mereka boleh saja menggunakan proksi untuk membolehkan kegiatan perdangangan menjadi sah. Contoh mudah ialah bekas presiden ZIM Asia , Yigal Dafni , mempunyai 40 tahun pengalaman berurusan dengan negara yang tiada hubungan diplomatik dengan Israel contohnya Pakistan, UAE, Malaysia dan Indonesia. Beliau melakukan ini dengan menubuhkan syarikat luar pesisir di negara2 ini, untuk memudahkan urusan di negara2 ini Yigal Dafni juga memohon untuk mendapatkan kemudahan passport Singapore. (sumber)
Jadi kesimpulan mengapa kapal dagang ZIM USA dan ZIM ATLANTIC boleh berlabuh di Port Kelang ialah sebab kapal tu didaftar di Liberia dan bukannya Israel walaupun syarikat ZIM ni milik Israel. Nak tahu syarikat-syarikat lain di Malaysia yang ada kaitan dengan Israel ? Cuba check website ni. Punyala banyak produk yang berkaitan Israel ni ada dijual di Malaysia tapi tak pulak di buat kecoh ?
SALAM BRO, MODAL DAH X ADA, TAK CUKUP TANAH, DI AYOR PUN DEME NAK KELENTONG RAKYAT.
BalasPadam